Te jó ég! Itt bányásztak! És én nem is tudtam!

Még kicsit visszatérve a tegnapi napelemes-leállításos írásomra, illetve azt ezt ihlető podcast-re, egy fontos dologgal találkoztam. Teljesen “véletlenül” dobta fel az egyik közösségi médium a régi bányász vasutakhoz tartozó kiállítást.

A lényeg egyébként az, hogy a tegnapi írásban említett idősebb szakember egyértelműen állást foglalt a szénerőművek mellett. (jól olvastok: SZÉN és nem szél, még ha az autocorrect ki is akarná javítani) Nézőpontja szerint az ország egyetlen saját tulajdonú energiatermelő forrása a hazai kőszén.

Olcsóbbnak és gyorsabbnak gondolja lignit erőművek építését, és a kitermelés beindítását.

Itt mondjuk volt a gondolatmenetében egy általam nehezményezett kijelentés: sajnos nincs munkaerő, nincs aki lemenjen a bányába a szénért. Tehát hiába ez lenne a megoldás, ha több fronton is problémás a dolog, és emiatt több szempontból is kivitelezhetetlen.

Miután ezt így megtárgyaltam négyszemközt önmagammal (szemüveges vagyok), néhány percen belül már jött is a bejegyzés: “Borbála napi megemlékezés a Bányász emlékműnél
Pilisszentivánon”
. Hopp, no ez érdekes. Gyors keresés: Solymár bányászat.

“A Solymár-akna a Pilisi-szénmedence Nagykovácsi, Pilisszentiván, Pilisvörösvár és Solymár közigazgatási területe alatt elterülő szén mezejének egyik jelentős szénbányája volt” […]

“A Pest megyei Pilisszentiván térségében először 1849-ben találtak barnaszenet, s a következő években meg is indult a rendszeres szénbányászat a térségben. Az 1890-es évek végén egy gazdag szénlelőhelybe mélyítették a község külterületén az Erzsébet-aknát, amely egészen az 1920-as évekig bőséges széntermelésre biztosított lehetőséget.” […]

“A pilisi szénbányászat néhány évvel a háború után lendült fel ismét, a Jóreménység-altáró 1948-as megnyitásával; az altáróhoz a rakodó pályaudvar felső rakodószintjétől építettek ki 500 milliméteres nyomközű, villamosított kisvasutat. […] A vonalon a Ganz Vagon- és Gépgyár által gyártott, görgős rúd áramszedővel ellátott, 550 volt egyen feszültséggel üzemelő mozdonyok végezték a szénszállítást.”

Magam sem gondoltam volna, hogy kőszén lelőhely környékén élünk. Szerencsére gazdagon vannak dokumentálva (képekkel és leírásokkal) az egykori bányászati tevékenység nyomai. Érdemes lesz ilyen szemmel is sétálni, túrázni a környéken, hogy a még meglévő és el nem tüntetett nyomokat megnézhessük.

Picture of Villany Péter

Villany Péter

Legutóbbi írások

Villany Péter

A legcukibb segédmunkás

Ha a hagyományos értelemben vett építőipart vesszük alapul, akkor valahol a ranglétra leges legalján a villanyszerelésnél is a segédmunkások állnak. Ebben számomra semmi degradáló nincsen,

Villany Péter

Robotorizáció

Valamikor régebben írtam már erről (3 éve talán?), mert fixa ideálom, hogy egy adott időn belül a robotok bizonyos szempontból a szakmunkások életét is meg

Azbeszt megbaszta
Villany Péter

Azbeszt megbaszta

Elég sokat gondolkoztam rajta, hogy milyen címet adjak ennek az írásnak. Az első gondolatom a káromkodás volt, a második hogy úgy tiltják majd le, mint