Te jó ég! Itt bányásztak! És én nem is tudtam!

Még kicsit visszatérve a tegnapi napelemes-leállításos írásomra, illetve azt ezt ihlető podcast-re, egy fontos dologgal találkoztam. Teljesen “véletlenül” dobta fel az egyik közösségi médium a régi bányász vasutakhoz tartozó kiállítást.

A lényeg egyébként az, hogy a tegnapi írásban említett idősebb szakember egyértelműen állást foglalt a szénerőművek mellett. (jól olvastok: SZÉN és nem szél, még ha az autocorrect ki is akarná javítani) Nézőpontja szerint az ország egyetlen saját tulajdonú energiatermelő forrása a hazai kőszén.

Olcsóbbnak és gyorsabbnak gondolja lignit erőművek építését, és a kitermelés beindítását.

Itt mondjuk volt a gondolatmenetében egy általam nehezményezett kijelentés: sajnos nincs munkaerő, nincs aki lemenjen a bányába a szénért. Tehát hiába ez lenne a megoldás, ha több fronton is problémás a dolog, és emiatt több szempontból is kivitelezhetetlen.

Miután ezt így megtárgyaltam négyszemközt önmagammal (szemüveges vagyok), néhány percen belül már jött is a bejegyzés: “Borbála napi megemlékezés a Bányász emlékműnél
Pilisszentivánon”
. Hopp, no ez érdekes. Gyors keresés: Solymár bányászat.

“A Solymár-akna a Pilisi-szénmedence Nagykovácsi, Pilisszentiván, Pilisvörösvár és Solymár közigazgatási területe alatt elterülő szén mezejének egyik jelentős szénbányája volt” […]

“A Pest megyei Pilisszentiván térségében először 1849-ben találtak barnaszenet, s a következő években meg is indult a rendszeres szénbányászat a térségben. Az 1890-es évek végén egy gazdag szénlelőhelybe mélyítették a község külterületén az Erzsébet-aknát, amely egészen az 1920-as évekig bőséges széntermelésre biztosított lehetőséget.” […]

“A pilisi szénbányászat néhány évvel a háború után lendült fel ismét, a Jóreménység-altáró 1948-as megnyitásával; az altáróhoz a rakodó pályaudvar felső rakodószintjétől építettek ki 500 milliméteres nyomközű, villamosított kisvasutat. […] A vonalon a Ganz Vagon- és Gépgyár által gyártott, görgős rúd áramszedővel ellátott, 550 volt egyen feszültséggel üzemelő mozdonyok végezték a szénszállítást.”

Magam sem gondoltam volna, hogy kőszén lelőhely környékén élünk. Szerencsére gazdagon vannak dokumentálva (képekkel és leírásokkal) az egykori bányászati tevékenység nyomai. Érdemes lesz ilyen szemmel is sétálni, túrázni a környéken, hogy a még meglévő és el nem tüntetett nyomokat megnézhessük.

Villany Péter

Villany Péter

Legutóbbi írások

Villany Péter

A Wase, a kátyú és a villanyszerelés

Munkámból adódóan viszonylag sokat járok Budapest különböző pontjain és útjain. Ilyenkor gyakran igénybe veszem a waze szolgáltatásait, hogy mondjon nekem egy útvonalat. Aztán vagy arra megyek, vagy nem.

Villany Péter

Mit és az AI áram nélkül?

Hétfőn már érintettem azt, hogy energiaigényünk egyre csak növekszik. Ezen belül is az elektromos energia felhasználásunk fokozatosan emelkedik. Ez egy trend a világban, a különböző technikai vívmányok is mind-mind ebbe az irányba mutatnak.

Villany Péter

Mini atomreaktor a zsebedben

Erre mondják majd azt vajon, hogy nagyon pozitív a kisugárzásod? Képzelj el egy 5 Forintost. Na most ha ez megvan, akkor jó ha tudod, hogy ebben a méretben már létezik egy olyan akkumulátor, ami még bár kis energia leadására képes, de 50 évig bírja szuflával.