Mi a különbség a lakossági és a vállalati díjszabás között?

Bár a villamosenergia előállítása önmagában nem olyan bonyolult (bár a hozzá szükséges eszközök beszerzése és felépítése költséges), az elosztása már egy külön feladat. Egészen összetett és néha bonyolultnak tűnő folyamatokon megy keresztül, mire eljut a fogyasztóig.

És az előállítás és “szállítás” okán az áram bizony pénzbe kerül. Ne legyünk azért álszentek, ha az ember jól csinálja, van rajta profit, megéri. Régebben (egészen 2008-ig) volt egy területileg illetékes közüzemi szolgáltató, az ember attól tudott áramot venni.

Napjainkban a villamosenergia-piac liberalizációjával (majd az áramtőzsde létrehozásával) létrejött a szabadpiaci villamosenergia-értékesítés, illetve “megmaradt” az egyetemes villamosenergia-szolgáltatás. Ez azt jelenti, hogy minden fogyasztó az általa szabadon megválasztott kereskedőtől szerezheti be a villamosenergiát.

Megkülönböztetünk még lakossági és nem lakossági fogyasztókat. Hogy ki melyik csoportba tartozik, azt jogszabályok határozzák meg, és határozatok és üzletszabályzatok részletezik. A 2 csoport különböző módokon juthat villamosenergiához.

A lakossági fogyasztók, akik az egyemetes szolgáltatóval kötöttek szerződést, ők most ugye a fixált áron kapják az energiát. Elmondható azonban, hogy az egyetemes szolgáltató díjszabása alap esetben is hatóságilag ellenőrzött, és összetételében is szigorú szabályozásnak van alávetve.

Bizonyos feltételek esetén az adott vállalkozásnak már a szabadpiaci kereskedőktől kell vásárolnia a számára szükséges energiát. Ezeket különböző rövidebb (úgy emlékszem minimum 1 év) és hosszabb távú szerződésekkel szabályozzák. Ugyanakkor a villamosenergia ára a versenypiacon egyedi, a piaci viszonyokhoz igazodó.

Ezért van az a helyzet jelenleg, hogy a versenypiaci szolgáltatóktól vásárló vállalkozások most többet fizetnek majd az áramért, mint a lakosság (jelenleg fix). És a 2 ár között a közeljövőben élesen nyílhat az olló.

Picture of Villany Péter

Villany Péter

Legutóbbi írások

“Péter, tudja miért választottam magát?” - hangzott el a kérdés telefonban. Általában én szoktam ezt megkérdezni kíváncsiságból és tanulási vágyból. Mert az erre adott válasz magában hordozhatja a további fejlődést lehetőségét, és a megerősítést, hogy az irány jó.
Villany Péter

Tudja miért választottam magát?

“Péter, tudja miért választottam magát?” – hangzott el a kérdés telefonban. Általában én szoktam ezt megkérdezni kíváncsiságból és tanulási vágyból. Mert az erre adott válasz

Olyan, hogy garancia, jogilag nincs. A szóbeszéd használja, és valójában a jótállás köznyelvi formája, létezőnek tekinthető. Jótállás és szavatosság jogilag is létezik, mindkettő egy adott ügymenetet jelent.
Villany Péter

Garancia: Játék a számokkal?

Teljesen jogosan felmerül ez a kérdés ügyfeleink részéről, hogy vállalunk-e garanciát és hogy mennyi garanciát vállalunk a munkánkra? Fontos része kellene legyen a kivitelezésnek, de

Manapság nagyon divatos dolog, hogy ha valami olyan dolog akad, amit át kell beszélni, vagy meg kell mutatni a világnak, akkor szervezünk egy konferenciát. Ez alól nem kivétel a villanyszerelői szakma sem. És lehet meglepő lesz annak, aki nem tudta, de ez idén már a 33. ilyen rendezvény.
Villany Péter

Konferenciázgatunk

Manapság nagyon divatos dolog, hogy ha valami olyan dolog akad, amit át kell beszélni, vagy meg kell mutatni a világnak, akkor szervezünk egy konferenciát. Ez