Elsősorban a tegnapi íráshoz kanyarodik vissza a téma, de egyben elő is készíti a holnapit. Ha végül is teljesen leállnak a nem elektromos autók gyártásával, és a lakótelepi lakások tulajdonosai is nagy számban (még ha nem is mindenki) vásárolnak és tartanak villany járgányokat, akkor adódni fog a probléma: Hol töltsék éjszakára?
Ez a gond egy családi háznál nem feltétlenül jelentkezik, de kisebb társasházakban is lesz rá megoldás, ez biztos. Akikkel ebben a témában beszéltem, ezt csak a “bedugom a konnektorba” módon kívánják megoldani, nem feltétlenül van tervben ennél modernebb és biztonságosabb (egyben gyorsabb) töltési lehetőség.
És itt jön a probléma.
Elviekben ez nem igényel komolyabb szakember felhozatalt, mert simán “hasonlítható” az egyszerű hősugárzóhoz: az is sokat “fogyaszt” és terhel, mert fűt. Ezek a töltők is simán “megesznek” (beállítástól függően) 10-16 Ampereket. (amit a konnektorhoz tartozó kismegszakító vélhetően elbír)
De ahogy időnként előfordulnak lakástüzek a hősugárzók miatt, ha majd minden garázs, feljáró vagy adott ablak alatt áll egy elektromos autó, akkor az ebből adódó tüzek is ugyanolyan gyakoriak lehetnek. És persze majd a villanyautók lesznek a hibásak. De senki nem gondolt rá, hogy a 40-50 éves elektromos hálózat nem 8-10 órás, folyamatos kb. 2,5 (vagy több) kW-os terhelésre van tervezve.
A hangsúly itt főleg a “folyamatos”-on van. Mert a vékony vezetékek, a laza (esetleg sodrott, forrasztott) kötések, a régi vagy új de olcsó (értsd: nem jó minőség) dugaszoló aljzatok olyan melegedéshez vezethetnek, amik jobb esetben működési hibát, rosszabb esetben olvadást és tüzet okozhat.
És mindezt éjszaka, amikor alszunk!
Emiatt borzasztóan fontos, hogy legalább alap szinten tisztában legyünk az ingatlan elektromos hálózatának állapotával. A legjobb, ha csináltatunk egy villamos biztonsági felülvizsgálatot, ami feltárja az állapotokat, és segít eldönteni, hogy milyen töltési módszert válasszunk, és milyen átalakítások, javítások szükségesek ahhoz, hogy a töltés biztonságos is legyen.